reklama

Tak Marx s Engelsom mali zase pravdu, alebo to už neplatí?

Študoval som v časoch, keď myšlienky Marxa a Engelsa boli prijímané ako pravdivé a naše školstvo sa postaralo o ich pevné zakorenenie do našich myslí. Tak ich tam mám vrastené aj ja. Nedivte sa, iste v tom nie som zas až tak sám, veď generácia predo mnou to má v hlave ešte hlbšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)

Na základnej som chodil v pionierskej rovnošate, neskôr maturoval z politiky a pár semestrov z nej absolvoval aj na výške. Keď som zložil štátnice, padol socializmus, vrátil sa kapitalizmus a začalo sa rozpoltenie mojej mysle. Chaos v mojej hlave, ktorý bol zapričinený tým, že som mal za dlhé roky štúdií naučené a vlastne aj osvojené myšlienky Marxa a Engelsa, čoby memento, ako sa ľudia nemajú správať sebecky, odrazu začali platiť doslovne a ja som mal možnosť ich pozorovať všade okolo. Totiž, že súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov prináša nadprodukciu so snahou  o získavanie neustáleho rastu zisku pre súkromného vlastníka tých výrobných prostriedkov, majiteľa.  Bum. Učili nás, že to nie je dobré a ochudobňuje tú väčšinu, ktorí majiteľmi nie sú. Vlastnia len svoju pracovnú silu, ktorú predávajú pod cenu na to, aby majitelia maximalizovali svoje rastúce zisky. Bol som jedným z tých kľúčikmi štrngajúcich vysokoškolských študentov na námestí v Košiciach v novembri 1989, ktorí konečne chceli zmenu. Ale akú zmenu, zmenu, pred ktorou varovali Marx a Engels? Určite nie. Aby som nehovoril za všetkých študentov, akú zmenu sme to vlastne chceli, poviem radšej len sám za seba. Chcel som voľne cestovať a vidieť širší svet a lepšie využiť slabú znalosť nemčiny nielen vo Východnom Nemecku, chodiť do kostola aj keď som chcel získať lepší flek v zamestnaní, alebo byť napríklad učiteľom. Ale nechcel som platiť výpalné za školu, takzvané „sponzorské“, keďže nám ústava doteraz zaručuje bezplatné školstvo, nosiť do nemocnice okrem finančnej hotovosti ako výpalné pre lekárov, pyžama a župana aj vlastný toletný papier, obväzy a striekačky, keďže nám ústava doteraz zaručuje aj bezplatné zdravotníctvo. Nechcel som mať väčšinu vecí a služieb niekoľkokrát drahších a nechcel som, aby som nemal kde a za čo bývať, cestovať a vlastne aj kde pracovať. Nechcel som veľa vecí, ktoré je ťažko vymenovať, ale chcel som jedno, aby sa ponechalo všetko to, čo bolo dobré a pracovalo sa na tom, aby sa to ešte zlepšilo a na zlé zabudlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Mám pocit, že je, čo sme nechceli, zhoršilo sa čo sa malo zlepšiť, na dobré sa zabudlo a tak páni Marx s Engelsom mali zase pravdu, alebo to už neplatí? Doteraz som to nikde nepočul. Akosi sa na nich pozabudlo. A možno som sa len prepočul. Či?

Peter Horvát

Peter Horvát

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Často pochybujem o veciach, o ktorých zvyčajne nepochybujeme. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu